Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Informacje ogólne

Zajęcia Koła Przyrodniczego odbywają się na podstawie programu zajęć dodatkowych: „Przyrodnicze ścieżki” - Edukacja przyrodnicza dzieci w wieku 5 - 6 lat według projektu EkoLogik.
Uczestniczą w nich dzieci starsze z wszystkich grup, pod kierunkiem Ewy Głogowskiej.  Koło działa w przedszkolu od roku 2001.

Punktem wyjścia programu jest uświadomienie sobie kilku problemów oraz zweryfikowanie dotychczasowych postaw i zachowań:

  1. Nie musimy znać odpowiedzi na każde postawione przez dzieci pytanie. Zaakceptujmy, że nie wszystko musimy wiedzieć. Powinniśmy raczej wspólnie z dziećmi odkrywać świat codziennie od nowa.
  2. Ciągłe systematyzowanie, określanie wiedzy, uczenie się nazw – to takie nudne i trudne. Czy nie wystarczy czasami sama radość obcowania z przyrodą?
  3. Zbyt często chcemy podać dziecku gotową wiedzę i to pośrednio, poprzez książki, obrazki. Hamujemy w ten sposób naturalną ciekawość świata u dzieci. Czy nie lepiej byłoby stworzyć  im warunki, aby stali się sami odkrywcami?
  4. Pokazujemy dzieciom często odległe, nieznane im światy. Skutek jest taki, że dziecko zna doskonale np. zwierzęta egzotyczne, a nie potrafi rozpoznać kilku gatunków występujących w najbliższym otoczeniu. Czy  nie należałoby raczej wyjść na trawnik, pochylić się nad każdym listkiem i dać możliwość zaobserwowania, co pod nim żyje?
  5. Odczuwamy często animozję w stosunku do drobnych zwierząt. A tym czasem np. owady są wdzięcznym obiektem obserwacji dla małych dzieci ze względu na ich małą płochliwość. Sam pająk nie musi nam się podobać, ale możemy odkryć piękno utkanej przez niego sieci, czuć radość z poznawania jego zachowań.
  6. Chcemy aby dzieci nabierały samodzielności i radziły sobie w sytuacjach problemowych, ale często wyręczamy je, nie pozwalamy im decydować o sprawach dla nich istotnych. Czy nie lepiej, nadając właściwy kierunek ich wychowaniu, wprowadzając w świat wartości uniwersalnych, jednocześnie stwarzać warunki do wypowiadania się, podejmowania decyzji i działania? 

Projekt EkoLogik dzięki zastosowaniu interaktywnych metod nauczania przyrody wychodzi naprzeciw powyższym problemom. Jego autorami są Claes Malmberg i Anders Olsson. Jest on realizowany z dużym powodzeniem od początku lat 90-tych XX wieku w szwedzkich przedszkolach i szkołach.

Zajęcia naszego Koła Przyrodniczego to wspaniała zabawa. Każdy proponowany temat, ćwiczenie, czy zabawa emanuje entuzjazmem, radością badania, odkrywania, poznawania świata przyrody. A wszystko obraca się wokół hasła: Ciesz się i bądź zadowolony, baw się i ucz się, pytaj i przyswajaj, zastanawiaj się i zajmuj stanowisko, działaj.

Zajęcia Koła Przyrodniczego odbywają się głównie w ogrodzie przedszkolnym. Jest on duży, zawierający miejsca otwarte, nasłonecznione oraz tajemnicze zakamarki, które chętnie są odwiedzane przez dzieci. Rośnie w nim wiele gatunków drzew i krzewów, zarówno liściastych, jak i iglastych. Zadbaliśmy również o dosadzenie kilku gatunków roślin wieloletnich, założenie karmników i budek lęgowych dla ptaków.

Dzieci uczestniczą również w dalszych wycieczkach.  Zajęcia odbywają się również na sali gimnastycznej ale w przypadku złych warunków atmosferycznych. Wykorzystywane są wtedy naturalne okazy przyrodnicze, albumy i filmy przyrodnicze.

Struktura poznawania przyrody przez dzieci związana jest z modelem schodów zbudowanym przez twórców projektu EkoLogik:

  1. Naucz się przebywać na "łonie" natury.
  2. Naucz się doświadczać i obserwować  przyrodę.
  3. Naucz się rozumieć przyrodę.
  4. Naucz się jak człowiek wpływa na przyrodę.
  5. Zajmij stanowisko na temat ochrony przyrody.
  6. Działaj!!!

Model schodów w projekcie.Nadrzędnym celem zajęć Koła Przyrodniczego wynikającym z programu jest: Budzenie podziwu i pozytywnych emocji podczas  bezpośredniego kontaktu z przyrodą.
Pozostałe cele ogólne to:

  1. Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych w myśl zasady: „poznawanie przyrody zaczynamy od gatunków rodzimych dostępnych bezpośredniej obserwacji”.
  2. Przełamywanie stereotypów w myśleniu o przyrodzie i przezwyciężanie animozji do niektórych zwierząt.
  3. Stworzenie warunków do poznawania praw rządzących światem przyrody poprzez obserwowanie, badanie, eksperymentowanie i odkrywanie.
  4. Ukazanie wpływu różnych czynników na przyrodę, w tym działalności człowieka.
  5. Kształtowanie szacunku dla wszystkiego, co żyje, rozwijanie opiekuńczości w stosunku do środowiska przyrodniczego oraz budowanie postaw proekologicznych.

Treści programu zgrupowanie są wokół trzech globalnych pojęć wzajemnie się przeplatających:

  • Bioróżnorodność - czyli bogactwo przyrody i radość
  • Środowisko przyrodnicze - czyli reguły wynikające z praw przyrody
  • Demokracja - czyli aktywność i odpowiedzialność.

Schemat przenikania się treści programu. Szczegółowe informacje u nauczycielki grupy 4 Ewy Głogowskiej.