O projekcie 2022
Projekt nr RPLD.11.01.03-10-0003/20, pn. „Mali, ale doskonali”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działania XI.1 Wysoka jakość edukacji, Poddziałania XI.1.1 Edukacja przedszkolna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Rok szkolny 2022/2023
Projekt realizowany będzie w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 30 czerwca 2023 r.
Oraz w okresie 1 lutego 2023 r. do 30 września 2023 r. (zajęcia bajkoterapii)
Całkowita wartość projektu wynosi: 599 851,16 PLN,
w tym dofinansowanie w wysokości: 509 581,40 PLN,
wkład własny w wysokości: 90 269,76 PLN.
Głównym celem projektu jest:
Wyrównanie deficytów wynikających z niepełnosprawności u 20 dzieci w wieku 3-9 lat, uczęszczających do Przedszkola Miejskiego nr 137 – Integracyjnego w Łodzi poprzez doposażenie przedszkola, realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej w okresie od dnia 01.08.2022 r. do dnia 30.06.2023 r. oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u 14 nauczycieli poprzez udział w szkoleniach niezbędnych do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w okresie od dnia 01.08.2022 r. do dnia 30.06.2023 r.
Zadania realizowane w projekcie
- Wsparcie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach zajęć uzupełniających ofertę przedszkola – realizacja treningów relaksacyjnych.
- Wsparcie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach zajęć uzupełniających ofertę przedszkola – realizacja logorytmiki.
- Wsparcie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach zajęć uzupełniających – realizacja terapii polisensorycznej.
- Wsparcie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach zajęć uzupełniających – realizacja zajęć plastykoterapii.
- Wsparcie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach zajęć uzupełniających ofertę przedszkola – realizacja terapii metodą Tomatisa.
Treningi relaksacyjne skierowane będą do wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Będą uczyć dzieci radzenia sobie ze złością, strachem, bólem, a jednocześnie będą okazją do odprężenia. W zajęciach wykorzystywane będą elementy treningu autogennego Shultza, bajki relaksacyjne, ćwiczenia rozluźniające, metody wizualizacji, elementy treningu relaksacyjnego Jacobsona, muzykoterapia. Zajęcia prowadzone będą 2 razy w tygodniu przez pół godziny.
Zajęcia logorytmiki skierowane będą do wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Terapia prowadzona będzie we wszystkich pięciu grupach z udziałem dzieci zdrowych. Celem zajęć będzie zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy dzieci oraz stymulowanie rozwoju dzieci w taki sposób, by rozpoczynając naukę w szkole podstawowej prawidłowo komunikowały się z otoczeniem oraz osiągnęły powodzenie szkolne na miarę możliwości rozwojowych. Zajęcia odbywać się będą 2 razy w tygodniu przez pół godziny w każdej grupie.
Terapia polisensoryczna skierowana będzie do dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
Terapia będzie łączyła elementy Integracji sensorycznej i metody Snoezelen. Nauczanie poilsensoryczne dostarczać będzie nowych bodźców, angażować zmysły pozwalając na dotarcie większej ilości informacji do układu nerwowego co w efekcie przełoży się na lepsze funkcjonowanie dzieci w grupie.
Zajęcia polisensoryczne prowadzone będą indywidualnie z każdym dzieckiem, a terapia podzielona będzie na etapy:
- pobudzenie zmysłów,
- dostarczanie i integracja zmysłowo-ruchowa,
- nabieranie i pogłębianie świadomości własnego ciała,
- poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie,
- wywoływanie pozytywnych emocji.
Zajęcia odbywać się będą 2 razy w tygodniu przez pół godziny z każdym dzieckiem.
Zajęcia plastykoterapii skierowane będą do wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Terapia prowadzona będzie we wszystkich pięciu grupach z udziałem dzieci zdrowych. Podczas zajęć dzieci będą miały okazję poznania różnych form wyrażania siebie i własnych odczuć poprzez malowanie z użyciem farb, tuszów, naturalnych barwników, na szkle, folii, rysowanie za pomocą różnorodnych narzędzi, modelowanie z plasteliny, modeliny, gliny, piasku, masy papierowej, solnej i gipsu itd. Zajęcia odbywać się będą 2 razy w tygodniu przez pół godziny w każdej grupie.
Terapia Tomatisa skierowana będzie do 8 dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Dzięki tej metodzie możliwy będzie dobór materiału dźwiękowego by uwrażliwiać ucho na dźwięki mowy i kształtować prawidłową lateralizację słuchową. Kolejne etapy terapii z zastosowaniem fazy aktywnej-pracy z głosem i mikrofonem, w istotny sposób zachęcać będą dzieci do mówienia. W I półroczu roku szkolnego 2022/2023 w terapii weźmie udział 4 dzieci, w II półroczu kolejna czwórka.
W celu prawidłowej realizacji projektu zakupione zostaną m.in.: pomoce sensoryczne, instrumenty muzyczne, gry, zabawki, materiały i akcesoria plastyczne, programy terapeutyczne, sprzęt rehabilitacyjny, sprzęt do prowadzenia zajęć metodą Tomatisa, pomoce dydaktyczne, książki.
Zadanie realizowane w projekcie w okresie od 1.02.2023 r. do 30.09.2023 r.
- Wsparcie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach zajęć uzupełniających ofertę przedszkola – realizacja zajęć bajkoterapii.
Bajkoterapia skierowana będzie do wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dzięki bajkoterapii niwelowane będą zaburzenia, występujące u wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, głównie zaburzenia komunikacyjne, społeczne i emocjonalne. Bajkoterapia z wykorzystaniem tekstów literackich będzie rozszerzeniem zajęć realaksacyjnych. Podczas terapii dzieci będą miały możliwość słuchania bajek i baśni, samodzielnego ich tworzenia oraz wcielania się w postacie ulubionych bohaterów. Na zajęciach wykorzystywane będą bajki relaksacyjne, mające na celu odprężenie i uspokojenie
dziecka, bajki psychoedukacyjne, mające na celu zmniejszenie napięcia spowodowanego nieprzyjemnymi sytuacjami, bajki psychoterapeutyczne budować będą pozytywne odczucia, emocje oraz obniżać lęk. Współdziałanie dzieci podczas przedstawień teatralnych, udział w imprezach artystycznych, przedstawieniach i warsztatach teatralnych wpływać będzie na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Terapia prowadzona będzie w pięciu grupach z udziałem dzieci zdrowych. Zajęcia, które będą miały na celu uspokojenie dzieci ich wyciszenie i odprężenie prowadzone będą w specjalnie do tego celu zaadoptowanej sali, która zostanie wyciszona i doposażona w siedziska sprzyjające relaksacji. Zajęcia prowadzone będą 2 razy w tygodniu przez 1 godz. od 01.02.2023 r. do 30.09.2023 r.