Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Kącik porad

Jeżeli Twoje dziecko:

  • potrafi zadawać pytania i wysłuchać odpowiedzi,
  • rozumie polecenia formułowane przez dorosłych,
  • potrafi zwrócić się o pomoc
  • potrafi się przedstawić, wie ile ma lat i gdzie mieszka
  • chętnie bawi się z rówieśnikami w gry i zabawy dziecięce, przestrzegając ich reguł
  • interesuje się książkami i opowiadanymi historiami
  • opowiada historyjki do obrazków
  • potrafi dzielić słowa na sylaby
  • rysuje, maluje, lepi z plasteliny i potrafi posługiwać się nożyczkami
  • podczas rysowania i zabawy skupia się na zadaniu, stara się doprowadzić je do końca
  • potrafi liczyć, dodawać i odejmować na przedmiotach i na palcach
  • umie pokazać prawą i lewą stronę

to znaczy, że z powodzeniem rozpocznie naukę w pierwszej klasie.

Ćwiczenia usprawniające do pracy z dzieckiem w domu

Często zdarza się, że rozwój dziecka przebiega w sposób nieharmonijny tzn, że pewne funkcje rozwijają się z opóźnieniem, a pozostałe — w przeciętnym tempie lub znacznie szybciej niż powinny.

Celem zajęć kompensacyjno - wyrównawczych jest udzielenie specjalistycznej pomocy, aby już w wieku przedszkolnym zapobiegać niepowodzeniom szkolnym. 
Aby praca przyniosła spodziewane efekty, niezwykle ważny jest udział Rodziców, kontynuujących pracę z dzieckiem w warunkach domowych.

Poniżej przedstawiamy Państwu obszary, w których dzieci najczęściej potrzebują pomocy oraz przykłady, w jaki sposób można jej udzielić.

Zaburzenia emocjonalne u dzieci

Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym

Słuch fonematyczny (analiza i synteza słuchowa)

Przykłady ćwiczeń dotyczących dzielenia wyrazów na sylaby, głoski (analiza słuchowa), łączenia usłyszanych sylab i głosek w wyrazy (synteza słuchowa):

  • różnorodne zagadki słuchowe - rozpoznawanie głosów zwierząt, znanych dziecku osób, pojazdów, plastikowe pudełka wypełnione różnorodnym materiałem np. kasza, groch, spinacze biurowe (każdy rodzaj wypełnienia powtarza się 2 x, dziecko szuka dwóch pudełek wydających taki sam dźwięk),
  • rozpoznawanie piosenek po nuconej melodii,
  • liczenie słów w zdaniu np. „Mama gotuje obiad” itd...- dziecko może ilość wyrazów odwzorować za pomocą klocków, potem policzyć klocki lub liczyć wyrazy na palcach,
  • mówienie wyrazów sylabami np. „ma-ma”- dziecko musi powiedzieć cały wyraz „mama” (na początku trzeba wykorzystać obrazki przedmiotów aby ukierunkować myślenie dziecka - najpierw dwa obrazki potem trzy itd.),
  • dziecko mówi wyrazy sylabami klaszcząc je , my wskazujemy obrazki i mówimy całe słowo, dziecko potwierdza poprawność lub zaprzecza,
  • wyróżnianie pierwszej i ostatniej głoski w krótkich wyrazach. Jeżeli dziecko ma kłopoty wydłużamy i mówimy głośniej pierwszą i ostatnią głoskę np. Ooo-sa, osaaa, ooo-s-aaa; zaczynamy od krótkich, prostych wyrazów: mama, tata, osa, oko, ul, nos, mak, kok, rok, lala itd.,
  • dokonywanie syntezy głoskowej - jak w sylabach tylko mówimy słowa głoskami o-s-a , dziecko musi powiedzieć całe słowo. Zaczynamy od krótkich wyrazów, potem coraz dłuższe.

Sprawność grafomotoryczna

Przykłady ćwiczeń z zakresu motoryki małej (chwytanie przyboru, nacisk ołówka na powierzchnie - napięcia mięśniowe, sprawność i precyzja ruchu ręki wiodącej):

Kolorowanie, rysowanie

    • kolorowanie malowanek różnego rodzaju (z wzorem i bez wzoru),
    • kalkowanie konturów prostych obrazków,
    • rysowanie wg poleceń np. narysuj słońce, dom, kwiat, psa itd...  jeżeli dziecko nie potrafi pokazujemy kolejne etapy rysowania przedmiotu np. słońce – to koło i stykające się z kołem kreski – promienie itd.,
    • samodzielne rysowanie na temat dowolny – opowiadanie rysunku,
    • rysowanie na temat określony np. narysuj ilustrację do obejrzanej  bajki, narysuj zimę w lesie itd. (dążymy do tego aby prace były wieloelementowe, zajmowały całą powierzchnię kartonu, dobrze aby zachowane były proporcje między przedmiotami),
    • rysowanie postaci człowieka - zwrócenie uwagi na części ciała (głowa, szyja, ramiona, tułów, nogi, stopy, ręce, dłonie itd...) jeżeli dziecko ma trudności - procedura taka sama jak przy rysowaniu słońca.

Cięcie nożyczkami

(należy zwrócić uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek).

    • dowolne (dziecko wycina co chce), 
    • cięcie po narysowanej linii prostej,
    • cięcie po narysowanej linii łamanej,
    • cięcie po narysowanej linii owalnej, kolistej,
    •  wycinanie konkretnego, narysowanego przedmiotu,
    • wycinanie powierzchni wewnętrznej np. koła na środku kartonu, okna w domku itd.(trzeba kawałek naciąć aby dziecko mogło włożyć nożyczki),
    • cięcie nożyczkami innych materiałów - folia, tkanina itd.

Nawlekanie drobnych przedmiotów

    • nawlekanie korali o coraz mniejszych otworach - można wykorzystać suchy makaron (kolanka, gwiazdki),
    • nawlekanie koralików na: patyk - można wykorzystać patyk do szaszłyków,
    • nawlekanie na drut
    • nawlekanie na sznurek
    • nawlekanie na nitkę (pod kontrolą, dziecko może również użyć igły).

Wydzieranie

    • wydzieranie obrazków z gazet, naklejanie - tworzenie rodzaju kompozycji,
    • tworzenie innych prac plastycznych techniką wydzieranki np. wypełnianie porozdzieranymi kawałkami papieru narysowanego szablonu prostego w kształcie przedmiotu oraz inne prace wydzierankowe wg dowolnych pomysłów.

Inne czynności manualne

  • samodzielne przewlekanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nap, ekspresów, sprzączek przy paskach itp.,
  • konstruowanie z drobnych klocków,
  • układanie układanek ,,wtyczkowych” (takich gdzie się wkłada drobne klocki w otwory).

Pisanie znaków literopodobnych bez liniatury 

  • wodzenie palcem po narysowanych znakach,
  • pisanie znaku wg wzoru (dziecko musi patrzeć na napisany znak),
  • pisanie palcem po blacie stołu (jeżeli umoczy palec w wodzie, a blat będzie ciemniejszy ślad pozostanie widoczny, ale szybko zniknie i dziecko ma możliwość wielokrotnego poprawiania wykonywanej czynności),
  • pisanie znaku palcem w powietrzu,
  • pisanie palcem na materiale sypkim (kasza manna rozsypana na tacy, poruszając tacą likwidujemy znak, dziecko ma możliwość ponownego pisania),
  • rysowanie, pisanie na znikopisach,
  • pisanie po śladzie flamastrem na folii (może by koszulka na dokumenty),
  • pisanie po śladzie na kartce,
  • pisanie po śladzie zrobionym z punktów,
  • samodzielne pisanie znaku wg wzoru i z pamięci .

Percepcja wzrokowa i wzrokowo - ruchowa

Przykłady ćwiczeń doskonalących analizę i syntezę wzrokową oraz logiczne myślenie

  • wyszukiwanie brakujących elementów na obrazku (można użyć obrazków z malowanek, pisemek dla dzieci, wyciąć z obrazka kilka elementów np. głowę postaci, kwiat, dom itd.. Dziecko musi dopasować wycięte brakujące elementy we właściwe miejsca na obrazku,
  • układanie obrazków z części (puzzle) - można samemu pociąć dowolny, wyrazisty obrazek najpierw na 6 części, jak dziecko potrafi już układać, rozcinamy na coraz więcej części,
  • zabawa "o którym obrazku mówię?” - przed dzieckiem leży kilka obrazków, rodzic opowiada treść jednego z nich, dziecko wskazuje opowiadany przez rodzica obrazek (w kolejnym powtórzeniu możemy zamienić się rolami- dziecko opowiada obrazek, rodzic zgaduje),
  • opowiadanie obrazka przez dziecko,
  • zabawa ,,Którego obrazka brakuje?” - przed dzieckiem leży kilka obrazków, dziecko przygląda się im, po pewnym czasie chowamy jeden z obrazków, dziecko opowiada co było na schowanym obrazku,
  • domina obrazkowe, literowe, cyfrowe, geometryczne,
  • gry planszowe z kostką
  • układanie historyjek obrazkowych - kilka obrazków (na początku mogą być dwa) tworzących logiczny ciąg przyczyn i skutków,
  • wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach (można wykorzystać ćwiczenia z różnorodnych pisemek dla dzieci, malowanek lub prawdziwe przedmioty np. talerzyki, kubki, zabawki),
  • kolorowanie malowanek według kodu,
  • loteryjki typu dobierz taką samą literę, kształt, przedmiot.