O projekcie 2021
Projekt „Jutro bez barier”
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działania XI.1 Wysoka jakość edukacji, Poddziałania XI.1.1 Edukacja przedszkolna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Rok szkolny 2021/2022.
Projekt nrRPLD.11.01.01-10-B002/19
Projekt realizowany w okresie od 1 sierpnia 2021 r. do 31 lipca 2022r.
Całkowita wartość projektu wynosi:645 028,63 PLN,
w tym dofinansowanie w wysokości:544 781,59 PLN,
wkład własny w wysokości:100 247,04PLN.
Głównym celem projektu jest:
Wyrównanie deficytów wynikających z niepełnosprawności u 22 dzieci w wieku 3-8 lat, uczęszczających do Przedszkola Miejskiego nr 137 – Integracyjnego w Łodzi poprzez doposażenie przedszkola, realizację dodatkowych zajęć wspierających oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u 17 nauczycieli przedszkola poprzez udział w szkoleniach niezbędnych do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Realizacja projektu została poprzedzona diagnozą na podstawie indywidualnego zapotrzebowania placówki, zatwierdzoną przez organ prowadzący, z której wniosków wybrana została grupa docelowa oraz zakres wsparcia. Projekt przyczyni się do realizacji celu szczegółowego RPO WŁ dzięki realizacji wskaźników horyzontalnych, wskaźników produktu i rezultatu, poprzez kształcenie z wykorzystaniem nowoczesnych, specjalistycznych metod i form pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zadania realizowane w projekcie:
- Terapia ręki skierowana będzie do dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Dzięki oddziaływaniom terapeutów, którzy ukończą kurs Terapii ręki, dzieci wzmocnią obręcz barkową a tym samym usprawnią ruchy rąk, dłoni i palców. Poprawa sprawności manualnych wpłynie na rozwój samodzielności, przełoży się na lepszą współpracę dzieci w grupie. Zajęcia prowadzone będą w każdej grupie przez nauczyciela wspomagającego. Każde dziecko będzie brało udział w indywidualnych zajęciach dwa razy w tygodniu przez pół godziny.
- Terapia w ogrodzie sensorycznym odbywać się będzie z dziećmi posiadającymi orzeczenie do kształcenia specjalnego dwa razy w tygodniu przez pół godziny, w 2-osobowych grupach. Prowadzona będzie przez dwóch terapeutów SI, którzy ukończą szkolenie Neurosensoryczna integracja odruchów dynamicznych i posturalnych. Zajęcia będą skierowane na niwelowanie zaburzeń rozwoju społecznego i psychomotorycznego. Dzieci będą pracować m.in. przy pielęgnacji i uprawie roślin, korzystać ze ścianek funkcyjnych umieszczonych w ogrodzie oraz zażywać ruchu na świeżym powietrzu. Działania te wpłyną na poprawę ich samodzielności, samooceny oraz ułatwią nawiązywanie kontaktów interpersonalnych.
- Arteterapia będzie miała na celu likwidowanie zaburzeń kompetencji społecznych i komunikacji poprzez działania artystyczne. Prowadzić ją będą nauczyciele, którzy ukończą certyfikowane szkolenie w tym zakresie. Zajęcia odbywać się będą dwa razy w tygodniu przez pół godziny w każdej grupie. W ramach zajęć prowadzona będzie: muzykoterapia, terapia z wykorzystaniem sztuk wizualnych i plastycznych, teatroterapia i biblioterapia. Terapia skierowana będzie do dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego, przy współudziale pozostałych wychowanków grupy.
- Zajęcia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne będą miały na celu budowanie poczucia bezpieczeństwa, poznanie siebie, świadomego dzielenia się przestrzenią z innymi i nawiązanie z pozostałymi dziećmi bliskiego kontaktu. Zajęcia wpłyną na poprawę umiejętności społecznych dzieci. Ponadto maluchy usprawnią motorykę, poprawią sprawność i możliwości ruchowe swojego ciała. Zajęcia skierowana będą do dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego, przy współudziale pozostałych wychowanków grupy. Prowadzone będą przez nauczycieli, którzy ukończą kurs metody Ruchu Rozwijającego. Odbywać się będą dwa razy w tygodniu przez pół godziny w każdej grupie.
W celu prawidłowej realizacji projektu zakupiony zostanie m.in.: sprzęt komputerowy, tablice multimedialne, urządzenia i produkty medyczne, instrumenty muzyczne, artykuły sportowe, gry, zabawki, materiały i akcesoria artystyczne, pomoce sensoryczne oraz pomoce do zajęć integracji sensorycznej, produkty ogrodnicze i szkółkarskie, książki.