O projekcie 2020
Projekt "Inni, ale tacy sami" - 2020/2021
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działania XI.1 Wysoka jakość edukacji, Poddziałania XI.1.1 Edukacja przedszkolna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Celem projektu jest Wyrównanie deficytów wynikających z niepełnosprawności u dzieci w wieku 3-9 lat, uczęszczających do Przedszkola Miejskiego Nr 137 – Integracyjnego w Łodzi poprzez doposażenie przedszkola, realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej w okresie od dnia 01.08.2020 r. do dnia 31.07.2021 r. oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u 5 nauczycieli,5 pedagogów specjalnych, 2 logopedów poprzez udział w studiach podyplomowych i szkoleniach niezbędnych do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Projekt przewiduje udział 20 dzieci z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem w tym z afazją, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w dodatkowych zajęciach edukacyjnych i specjalistycznych.
Wszystkie zaprojektowane zajęcia będą realizowane z wykorzystaniem: zabawek, pomocy i sprzętu zakupionego z środków Unii Europejskiej.
Zakupione zostaną:
- Do treningów terapeutycznych rozwijających i utrwalających umiejętności społeczne dzieci: kąciki tematyczne, sprzęt ogrodniczy, akcesoria do kącików kuchennych, sprzęt AGD, kserokopiarka, laminatory, artykuły plastyczne, stroje dla dzieci, kąciki teatralne, zabawki, pomoce dydaktyczne itp.
- Do zajęć rozwijających kompetencje językowe m.in.: zestawy „Mówik”, tablety, pomoce logopedyczne, sprzęt komputerowy, drukarki itd.
- Do terapii muzyką m.in.: sprzęt nagłaśniający, oświetlenie, tablica multimedialna, instrumenty, pomoce dydaktyczne i inne.
- Do terapii zmysłów: pomoce sensoryczne, zestaw do balansowania, bezprzewodowy czujnik ruchu, podoskop, sprzęty do ćwiczeń ruchowych.
Wartość projektu: 615 785,50 zł
Kwota dofinansowania: 521 344,30 zł
Okres realizacji projektu: 01.08.2020r. – 31.07.2021r.
Treningi terapeutyczne rozwijające i utrwalające umiejętności społeczne dzieci
Zaprojektowane treningi mają na celu kształtowanie umiejętności, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie dzieci w dorosłym życiu: przestrzeganie norm społecznych, przygotowanie do samodzielności, wykonywanie czynności samoobsługowych, nawiązywanie kontaktów. Zajęcia odbywać się będą codziennie i prowadzone będą w każdej grupie. W każdy dzień tygodnia prowadzony będzie jeden z pięciu treningów.
- Trening umiejętności społecznych - prowadzony będzie przez nauczycieli, którzy ukończą szkolenie TUS. Podczas zajęć dzieci poznawać będą sposoby radzenia sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), poznają sposoby nawiązywania kontaktów, będą się uczyć zadawania pytań, słuchania odpowiedzi, cierpliwego oczekiwania na swoją kolej, poznawać sposoby rozwiązywania konfliktów, rozwijać świadomość konsekwencji podejmowanych działań.
- Trening kulinarny - podczas tych zajęć dzieci uczyć się będą przygotowywać różne potrawy, piec, gotować, robić zakupy. Usprawnią technikę samodzielnego jedzenia. Nabędą podstawową wiedzę o zdrowym żywieniu, wykształcą prawidłowe nawyki higieniczno-estetyczne.
- Trening ogrodniczy - kształtować będzie poczucie odpowiedzialności, opiekuńczości. Dostarczy dzieciom dodatkowych przeżyć emocjonalnych i estetycznych. Będzie okazją do dokonywania samodzielnych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów. Dzieci będą zakładać własne ogródki, w których sadzić będą warzywa i kwiaty. Poznają narzędzia ogrodnicze i sposób ich wykorzystania.
- Trening umiejętności praktyczno – technicznych - wyrabiać będzie spostrzegawczość, dokładność, zręczność i zaradność. Dzieci nauczą się posługiwania prostymi narzędziami oraz obsługi urządzeń: czajnik, pralka, telefon, komputer, sokowirówka, mikser itp. Będą uczyć się czynności samoobsługowych: ubieranie, mycie, czesanie. Wykonywać proste prace porządkowe.
- Trening odtwarzania ról społecznych - da możliwość odwzorowywania sytuacji dnia codziennego, tego co robią dorośli. Będzie miał na celu zapoznanie dzieci z obowiązującymi w życiu zasadami, zwyczajami, regułami. To doskonały trening współżycia i komunikowania się z innymi polegający na organizacji zabaw tematycznych: w sklep, przychodnię, pocztę, dom itp.
Terapia muzyką
Terapia skierowana będzie do wszystkich dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Celem terapii będzie pobudzenie dzieci do działania, ich aktywizacja lub odwrotnie: wyciszenie, uspokojenie w zależności od potrzeb. Podczas zajęć terapeuta stosować będzie różnorodne techniki: ćwiczenia muzyczno-rytmiczne, słuchanie muzyki, śpiew, wspólne muzykowanie, ćwiczenia wokalne, oddechowe. Zajęcia odbywać się będą w małych grupach (4-osobowych) dobranych pod względem możliwości i potrzeb dzieci. Dzięki zajęciom przy muzyce, grze na instrumentach dzieci będą miały możliwość odprężenia się, rozładowania zablokowanych emocji, przełamywania barier. Terapia przez muzykę zadziała stymulująco na rozwój zaburzonych procesów poznawczych i intelektualnych a także pozytywnie wpłynie na komunikację. Zajęcia prowadzone będą przez muzyka-pedagoga specjalnego.
Zajęcia rozwijające kompetencje językowe
Terapia skierowana będzie do wszystkich dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Celem terapii będzie niwelowanie problemów wynikających z zaburzonej komunikacji. Podczas zajęć dzieci będą nabywać umiejętności budowania zdań, usprawniać komunikację z otoczeniem, zdobywać umiejętność wyrażania siebie i swoich potrzeb, zwiększać zasób słownictwa. Dla dzieci pozbawionych mowy zajęcia prowadzone będą z zastosowaniem metod alternatywnego porozumiewania się tj. np. MÓWIK. Rozwój umiejętności komunikowania się poprawi funkcjonowanie dzieci w życiu codziennym, ułatwi nabywanie wiedzy na dalszych etapach edukacji.
Terapia zmysłów
Terapia skierowana będzie do dzieci, u których zdiagnozowano zaburzenia SI. Celem terapii będzie usprawnienie działania układu propriceptywnego, przedsionkowego, percepcji dotykowej, percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej. Zajęcia prowadzone będą indywidualnie z każdym dzieckiem. Praca z dziećmi przebiegać będzie zgodnie z czterema etapami: 1) pobudzenie zmysłów, 2) integracja zmysłowo-ruch, 3) wypracowanie w schemacie ciała, 4) wypracowanie gotowości do nauki. W korygowaniu zaburzeń służyć będą odpowiednie pomoce, które dostarczać będą dziecku kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych poprzez naukową zabawę. To np. pokonywanie torów przeszkód, zabawy z materiałami o różnej fakturze, kręcenie, bujanie oraz ćwiczenia siłowe.
Terapia ruchowa na basenie
Terapia skierowana będzie do wszystkich dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Celem terapii będzie korygowanie zaburzeń SI oraz rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej. Zajęcia prowadzone będą na basenie z uwagi na bodźce jakie dziecko doznaje podczas zetknięcia z wodą, gdzie wszystkie dźwięki i hałasy wytłumiają się a opór wody wzmacnia napięcie mięśniowe. Ćwiczenia w wodzie wpływać będą na obniżanie lęku a współdziałanie w małej grupie na rozwój społeczno – emocjonalny. To atrakcyjna forma zajęć służącą również rozwijaniu umiejętności współpracy i komunikowania się.