O projekcie 2020
Projekt "Inni, ale tacy sami"
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działania XI.1 Wysoka jakość edukacji, Poddziałania XI.1.1 Edukacja przedszkolna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Rok szkolny 2020/2021
Celem projektu jest Wyrównanie deficytów wynikających z niepełnosprawności u dzieci w wieku 3-9 lat, uczęszczających do Przedszkola Miejskiego Nr 137 – Integracyjnego w Łodzi poprzez doposażenie przedszkola, realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej w okresie od dnia 01.08.2020 r. do dnia 31.07.2021 r. oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u 5 nauczycieli,5 pedagogów specjalnych, 2 logopedów poprzez udział w studiach podyplomowych i szkoleniach niezbędnych do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Projekt przewiduje udział 20 dzieci z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem w tym z afazją, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w dodatkowych zajęciach edukacyjnych i specjalistycznych.
Treningi terapeutyczne rozwijające i utrwalające umiejętności społeczne dzieci
- Trening umiejętności społecznych
- Trening umiejętności ogrodniczych
- Trening umiejętności kulinarnych
- Trening umiejętności praktyczno - technicznych
- Trening umiejętności odtwarzania ról społecznych
Terapia muzyką
Zajęcia rozwijające kompetencje językowe
Terapia zmysłów
Terapia ruchowa na basenie
Wszystkie zaprojektowane zajęcia będą realizowane z wykorzystaniem: zabawek, pomocy i sprzętu zakupionego z środków Unii Europejskiej. Zakupione zostaną:
- Do treningów terapeutycznych rozwijających i utrwalających umiejętności społeczne dzieci: kąciki tematyczne, sprzęt ogrodniczy, akcesoria do kącików kuchennych, sprzęt AGD, kserokopiarka, laminatory, artykuły plastyczne, stroje dla dzieci, kąciki teatralne, zabawki, pomoce dydaktyczne itp.
- Do zajęć rozwijających kompetencje językowe m.in.: zestawy „Mówik”, tablety, pomoce logopedyczne, sprzęt komputerowy, drukarki itd.
- Do terapii muzyką m.in.: sprzęt nagłaśniający, oświetlenie, tablica multimedialna, instrumenty, pomoce dydaktyczne i inne.
- Do terapii zmysłów: pomoce sensoryczne, zestaw do balansowania, bezprzewodowy czujnik ruchu, podoskop, sprzęty do ćwiczeń ruchowych.
Wartość projektu: 615 785,50 zł
Kwota dofinansowania: 521 344,30 zł
Okres realizacji projektu: 01.08.2020r. – 31.07.2021r.
Treningi terapeutyczne rozwijające i utrwalające umiejętności społeczne dzieci:
Zaprojektowane treningi mają na celu kształtowanie umiejętności, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie dzieci w dorosłym życiu: przestrzeganie norm społecznych, przygotowanie do samodzielności, wykonywanie czynności samoobsługowych, nawiązywanie kontaktów. Zajęcia odbywać się będą codziennie i prowadzone będą w każdej grupie. W każdy dzień tygodnia prowadzony będzie jeden z pięciu treningów.
- Trening umiejętności społecznych - prowadzony będzie przez nauczycieli, którzy ukończą szkolenie TUS. Podczas zajęć dzieci poznawać będą sposoby radzenia sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), poznają sposoby nawiązywania kontaktów, będą się uczyć zadawania pytań, słuchania odpowiedzi, cierpliwego oczekiwania na swoją kolej, poznawać sposoby rozwiązywania konfliktów, rozwijać świadomość konsekwencji podejmowanych działań.
- Trening kulinarny - podczas tych zajęć dzieci uczyć się będą przygotowywać różne potrawy, piec, gotować, robić zakupy. Usprawnią technikę samodzielnego jedzenia. Nabędą podstawową wiedzę o zdrowym żywieniu, wykształcą prawidłowe nawyki higieniczno-estetyczne.
- Trening ogrodniczy - kształtować będzie poczucie odpowiedzialności, opiekuńczości. Dostarczy dzieciom dodatkowych przeżyć emocjonalnych i estetycznych. Będzie okazją do dokonywania samodzielnych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów. Dzieci będą zakładać własne ogródki, w których sadzić będą warzywa i kwiaty. Poznają narzędzia ogrodnicze i sposób ich wykorzystania.
- Trening umiejętności praktyczno – technicznych - wyrabiać będzie spostrzegawczość, dokładność, zręczność i zaradność. Dzieci nauczą się posługiwania prostymi narzędziami oraz obsługi urządzeń: czajnik, pralka, telefon, komputer, sokowirówka, mikser itp. Będą uczyć się czynności samoobsługowych: ubieranie, mycie, czesanie. Wykonywać proste prace porządkowe.
- Trening odtwarzania ról społecznych - da możliwość odwzorowywania sytuacji dnia codziennego, tego co robią dorośli. Będzie miał na celu zapoznanie dzieci z obowiązującymi w życiu zasadami, zwyczajami, regułami. To doskonały trening współżycia i komunikowania się z innymi polegający na organizacji zabaw tematycznych: w sklep, przychodnię, pocztę, dom itp.
Terapia muzyką
Terapia skierowana będzie do wszystkich dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Celem terapii będzie pobudzenie dzieci do działania, ich aktywizacja lub odwrotnie: wyciszenie, uspokojenie w zależności od potrzeb. Podczas zajęć terapeuta stosować będzie różnorodne techniki: ćwiczenia muzyczno-rytmiczne, słuchanie muzyki, śpiew, wspólne muzykowanie, ćwiczenia wokalne, oddechowe. Zajęcia odbywać się będą w małych grupach (4-osobowych) dobranych pod względem możliwości i potrzeb dzieci. Dzięki zajęciom przy muzyce, grze na instrumentach dzieci będą miały możliwość odprężenia się, rozładowania zablokowanych emocji, przełamywania barier. Terapia przez muzykę zadziała stymulująco na rozwój zaburzonych procesów poznawczych i intelektualnych a także pozytywnie wpłynie na komunikację. Zajęcia prowadzone będą przez muzyka-pedagoga specjalnego.
Zajęcia rozwijające kompetencje językowe
Terapia skierowana będzie do wszystkich dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Celem terapii będzie niwelowanie problemów wynikających z zaburzonej komunikacji. Podczas zajęć dzieci będą nabywać umiejętności budowania zdań, usprawniać komunikację z otoczeniem, zdobywać umiejętność wyrażania siebie i swoich potrzeb, zwiększać zasób słownictwa. Dla dzieci pozbawionych mowy zajęcia prowadzone będą z zastosowaniem metod alternatywnego porozumiewania się tj. np. MÓWIK. Rozwój umiejętności komunikowania się poprawi funkcjonowanie dzieci w życiu codziennym, ułatwi nabywanie wiedzy na dalszych etapach edukacji.
Terapia zmysłów
Terapia skierowana będzie do dzieci, u których zdiagnozowano zaburzenia SI. Celem terapii będzie usprawnienie działania układu propriceptywnego, przedsionkowego, percepcji dotykowej, percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej. Zajęcia prowadzone będą indywidualnie z każdym dzieckiem. Praca z dziećmi przebiegać będzie zgodnie z czterema etapami: 1) pobudzenie zmysłów, 2) integracja zmysłowo-ruch, 3) wypracowanie w schemacie ciała, 4) wypracowanie gotowości do nauki. W korygowaniu zaburzeń służyć będą odpowiednie pomoce, które dostarczać będą dziecku kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych poprzez naukową zabawę. To np. pokonywanie torów przeszkód, zabawy z materiałami o różnej fakturze, kręcenie, bujanie oraz ćwiczenia siłowe.
Terapia ruchowa
Terapia skierowana będzie do wszystkich dzieci posiadających orzeczenie do kształcenia specjalnego. Celem terapii będzie korygowanie zaburzeń SI oraz rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej. Zajęcia prowadzone będą na basenie z uwagi na bodźce jakie dziecko doznaje podczas zetknięcia z wodą, gdzie wszystkie dźwięki i hałasy wytłumiają się a opór wody wzmacnia napięcie mięśniowe. Ćwiczenia w wodzie wpływać będą na obniżanie lęku a współdziałanie w małej grupie na rozwój społeczno – emocjonalny. To atrakcyjna forma zajęć służącą również rozwijaniu umiejętności współpracy i komunikowania się.