O projekcie 2019
Projekt "Krok w lepszą przyszłość"
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działania XI.1 Wysoka jakość edukacji, Poddziałania XI.1.1 Edukacja przedszkolna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Rok szkolny 2019/2020.
Celem projektu jest wyrównanie deficytów wynikających z niepełnosprawności u 22 dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uczęszczających do Przedszkola Miejskiego nr 137 – Integracyjnego w Łodzi poprzez realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u pedagogów i specjalistów poprzez udział w szkoleniach niezbędnych do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
Projekt przewiduje udział 22 dzieci z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, afazją, niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niepełnosprawnościami sprzężonymi
w dodatkowych zajęciach edukacyjnych i specjalistycznych.
Zajęcia terapii Snoezelen
Nazwa „Sala Doświadczania Świata” jest polskim odpowiednikiem nazwy „Snoezelen”.
Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb dziecka.
Dzięki tej wielozmysłowej terapii dzieci z niej korzystające na nowo postrzegają świat.
Sala ta to świat przeżyć, w którym dziecko czuje się dobrze, ma swobodę i możliwość wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje oraz czasu koncentrowania się na nich.
Terapia w Sali Doświadczania Świata wpływa na wszechstronny rozwój poprzez stymulację zmysłów i dostarczanie bodźców:
- wzrokowych: rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie spostrzegawczości
- słuchowych: rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej, rozwijanie i usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych
- dotykowych: aktywizacja zmysłu dotyku poprzez „badanie” przedmiotów o różnej fakturze
- węchowych, smakowych: zdobywanie doświadczeń zapachowych i smakowych Przestrzeń Sali Doświadczania Świata pozwala również na stymulowanie zmysłu równowagi poprzez rozwijanie orientacji w przestrzeni oraz doświadczanie aktywności i ruchu.
Terapia prowadzona jest w specjalistycznie wyposażonej Sali w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Zajęcia terapii EEG Biofeedback
Terapia EEG Biofeedback skierowana jest do dzieci ze spektrum autyzmu.
Trening EEG Biofeedback przypomina zabawę, w której dziecko obserwuje grę lub animację komputerową. W trakcie treningu ustalony zostanie wzorzec aktywności bioelektrycznej mózgu, do którego osiągnięcia będzie zmierzał terapeuta. Ustalane będą progi trenowanych fal, wyznaczany indywidualny cel i sposób pracy.
Zajęcia odbywać się będą w gabinecie doposażonym w stanowisko terapeuty, wygodny fotel, komputer i dwa monitory.
Zajęcia terapii neurorozwojowej
Terapia neurorozwojowa skierowana jest do dzieci z uwagi na występujące zaburzenia: napięcia mięśniowego, pod postacią wiotkości, uszkodzenia stawów, zaburzenia układu krążenia.
Zajęcia prowadzone są przez fizjoterapeutę w gabinecie doposażonym w sprzęt zakupiony
w ramach projektu m.in. rehabilitacyjny system podwieszeń Neurac, platformy balansowe oraz drobny sprzęt do rehabilitacji dzieci.
Zajęcia terapii pedagogicznej
Terapia pedagogiczna skierowana jest do wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z Przedszkola Miejskiego nr 137 – Integracyjnego.
Celem jej jest stymulowanie rozwoju psychoruchowego, pobudzanie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, kształtowanie gotowości do podjęcia czynności umysłowych związanych
z uczeniem się.
Terapia obejmuje elementy metody integracji bilateralnej, arteterapii, elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, muzykoterapii.
W celu prawidłowej realizacji zajęć zakupiono szereg pomocy dydaktycznych tj. tablica interaktywna, gry, układanki, klocki, pomoce i programy logopedyczne itp.
Zajęcia Integracji sensorycznej
Terapia Integracji Sensorycznej skierowana jest do wszystkich dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z Przedszkola Miejskiego nr 137 – Integracyjnego. Zajęcia prowadzi specjalista posiadający certyfikat Terapeuty i Diagnosty Integracji Sensorycznej.
Terapia podzielona jest na kilka etapów:
- pobudzanie zmysłów,
- integracja zmysłowo - ruchowa,
- wypracowanie orientacji w schemacie ciała,
- wypracowanie gotowości do nauki.
Zajęcia odbywają się w sali doposażonej w sprzęt SI oraz podłogę interaktywną.
Zajęcia terapii w wodzie
Realizacja zajęć terapii w wodzie
Terapia w wodzie skierowana jest do dzieci niepełnosprawnych z uwagi na występujące zaburzenia:
- nadwrażliwość oraz niedowrażliwość dotykową,
- zaburzenia napięcia mięśniowego pod postacią wiotkości lub spastyczności,
- nadmierne pobudzenie ruchowe lub wycofanie, obniżoną aktywność ruchową.
Zajęcia na basenie zaprojektowane zostały z uwagi na bodźce jakie dziecko doznaje podczas zetknięcia z wodą, gdzie wszystkie dźwięki i hałasy wytłumiają się, a opór wody wzmacnia napięcie mięśniowe.
Zajęcia odbywać się będą na basenie PŁ, gdzie możliwe jest dostosowanie dna do potrzeb dzieci.
W pierwszym miesiącu dzieci będą oswajane z wodą, w następnych trener stopniowo wprowadzać będzie ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową.