Terapia w czerwcu
W tym miesiącu terapia polisensoryczna to była przede wszystkim zabawa ukierunkowana na uczenie odpowiedniego reagowania na bodźce zewnętrzne i wrażenia zmysłowe. Dzieci podczas kontrolowanej zabawy uczyły się jak porządkować i organizować różnorodne bodźce docierające do nich za pośrednictwem różnych zmysłów.
Przykładowe ćwiczenia i materiały wykorzystywane w stymulacji:
- czucia proprioceptywnego: stanie na równoważni, huśtanie na platformie podwieszanej, koniku, podskoki na materacu, trampolinie, bujanie w topku rehabilitacyjnym;
- zmysłu dotyku: masowanie całego ciała dłońmi terapeuty, pocieranie dłoni i stóp przedmiotami o różnorodnej fakturze, wielkości, twardości i kształcie, przesypywanie materiałów sypkich np. piasku, ziaren zbóż, zabawy w wodzie, manipulowanie tworzywami przekształcalnymi: piaskiem kinetycznym, masą solną, plasteliną, ciastoliną.
- zmysłu węchu: wąchanie artykułów spożywczych, podawanie do wąchania buteleczek z zawartością substancji zapachowych z jednoczesnym nazywaniem zapachów (mięta, perfum itp.)
- narządu wzroku: dostarczanie bodźców wielobarwnych, wyodrębnianie figury z tła, rozpoznawanie osób, zwierząt i przedmiotów na obrazkach, rozpoznawanie kolorów; wodzenie wzrokiem za zabawką świetlną, przedmiotem o intensywnym kolorze przesuwanym w polu widzenia dziecka, wodzenie wzrokiem za światłem latarki, obserwacja kolorowych świateł o różnym natężeniu;
- narządu słuchu: słuchanie szelestów, szumów, dźwięków wydawanych przez ludzi, zwierzęta, przedmioty, rozróżnianie ich, lokalizowanie źródła dźwięku, słuchanie dźwięków instrumentów muzycznych.